Sunday, June 20, 2010

Ekspedisi Keluarga Ke Kuala Mu

            Pada 12 Jun 2010, satu ekspedisi keluarga telah diadakan dengan jayanya walaupun hanya melibatkan 4 buah kenderaan. Kenderaan yang mengikuti ekspedisi pada kali ini ialah mitsubishi Pajero SA 504 Y milik admin, Mitsubishi Pajero PBX 5058 kepunyaan Rizal, Mitsubishi Pajero PBU 8264 milik Abg Aad yang di pandu oleh Umaq dan Jeep Cherokee WDN 7922 milik Shidee Penang. Ekspedisi bermula apabila semua peserta berkumpul di R&R Juru lebih kurang jan 0800 pagi. Kami memulakan perjalanan ke Sungai Siput dan seterusnya ke Kg Bawong melalui Felda Rasah. Jam 1100, kami mula menempuhi jalan offroad melalui perkampungan orang asli. Dalam perjalanan ramai kanak-kanak dan org dewasa yang melambai tangtan kepada kami. Kami membalas lambaian mereka dan melemparkan senyuman mesra.

           Perjalanan sejauh 25 km ditempuhi dengan mudah tanpa ada apa-apa masalah. Jam 1300, kami mula menempuhi rintangan yang ada dengan mudah. Ada antara peserta yg mengatakan ekspedisi kali ini tak mencabar...hahahahaha... Kami menjangkakan akan sampai ke Kuala Mu pada atau lebih kurang jam 1400. Semua rintangan ditempuhi dengan mudah sehingga tiba di bukit yg pertama yang ada selut seperti kubang kerbau di hadapannya. Kereta milik admin yg mendahului konvoi mendaki namun dengan keadaan hujan yang mula turun jalan amat licin dan berselut. Air turun dari bukit melalui lorong yg ada seperti air terjun berwarna teh susu....Kenderaan mulai sangkut. Dengan bantuan Winch Warn XD 9000 i kenderaan admin telah dapat melepasi rintangan. Kenderaan kedua yang dipandu oleh Umaq pun turut melepasi rintangan diikuti oleh Cherokee Shidee dan Pajero Rizal. Kami meneruskan perjalanan ke destinasi dengan hari yang makin gelap. Jalan amat licin dan pemanduan menjadi amat susah kerana hujan yang mencurah.

           Lebih kurang jam 1930 kami sampai di Kuala Mu dan terus mendirikan khemah. Masing-masing keletihan dan kepala yang terasa pening akibat berhujan hampir separuh hari. Makan malam di masak secara gotong royong dan dapat disiapkan dengan pantas. Kami menjamu selera nasi berlaukkan kari ayam dan telur dadar yang di masak di dalam hujan. Selesai menjamu selera, mata pun mula mengecil. Barang-barang ada yang disimpan didalam kereta dan ada yang masih tertinggal di luar. Bangun pada pagi keesokkannya, kami bercadang untuk memasak nasi goreng telur. Walau bagaimana pun telur yang diletakkan di atas boot kereta telah tiada. Kami mencari sekeliling dan akhir sekali semua kecewa kerana telur yang masih ada 75 biji telah hilang dicuri "MUSANG". Kami nasihatkan kepada sesiapam yang kesana supaya berhati-hati dengan barang-barang yang di bawa kerana "MUSANG" sentiasa berkeliaran menunggu peluang.

           Pada 13 Jun 2010, lebih kurang jam 1200 kami mulai meninggalkan Kuala Mu. Rancangan kami adalah untuk meneruskan ekspedisi kami ke Pos Beswok. Dalam perjalanan turun kami terserempak dengan satu Tim dari KL/Ipoh tengah bergelumang di tempat kami semalam. Sebuah kenderaan mereka Ford Ranger telah pecah gearbox dan sebuah Cherokee turut mengalami masalah gearbox. Mereka telah berpatah balik dan hasrat ke Kuala Mu terpaksa di batalkan. Perjalanan kami turut terganggu apabila Pajero Umaq telah mengalami masalah alternator yang jammed. Berkat dari pengalaman yang ada kami menggunakan kaedah tentera dan berjaya mengatasi kerosakkan tersebut. Namun kenderaan tersebut terlibat dengan kerosakkan kedua apabila contact point telah habis. Kami meninggalkan kenderaan itu di dalam hutan dan hasrat kami untuk ke Beswok telah dibatalkan. Kami bermalam di Masjid Kg Bawong pada malam itu.

          Pada 14 Jun 2010, kami melakukan misi menyelamat kereta Umaq. Kenderaan tersebut dapat dibawa keluar dari hutan dengan mudah. Selepas makan tengahari kami bertolak balik dan masing-masing tidak puas hati kerana hasrat untuk ke Beswok tidak kesampaian. Kami merancang untuk ke sana pada hujung bulan Jun. Insyaallah...... Pesanan kepada sesiapa yang nak ke Kuala Mu pada musim hujan tentukan kenderaan anda lengkap dengan tayar sekurang-kurangnya jenis MT, ada Winch dan perlatan tambahan seperti cangkul dan chovel.